Viltspår

Igår var jag och Siri på en heldagskurs i viltspår. Superkul och mycket bra instruktör! Det var i labradorklubbens regi. Vi fick börja med att lägga var sitt spår rakt över ett gärde. Jag spårade ju en del med Siri när hon var pytteliten men hon hade glömt av vad det var hon skulle göra så istället gick hon på snitseln! Hon hade knappt nosen i backen en enda gång utan använde hög nos och gick raka vägen till snitseln och till sin glädje fann hon en klöv där på marken 😉 Vi gör mycket sökövningar annars så hon trodde väl det var samma uppgift igår kanske. Sedan fick vi alla lägga ett längre spår  med vinkel och vi ”bytte” sedan spår med varandra så ingen gick sitt eget. Det var spännade att gå någon annans spår. Det har jag aldrig gjort innan och det var en speciell känsla att inte veta hur spåret gick. Siri startade igen med hög nos och gick på snitslarna. Ställde sig på bakbenen vid ett träd och såg ut att leta godis i trädet. Halva spåret var på det sättet, sedan var det som att hon fattade grejjen och började spåra. Det gick undan i snårskogen 🙂 Och fram till klöven kom vi. Jag måste själv skärpa mig och lita mer på Siri att hon klarar det. Jag får inte bli nervös för att jag inte vet hur spåret går, sa instruktören. Så nu blir min huvudsakliga uppgift att tänka på mitt eget handlande, som ju är så viktigt. Jag får helt enkelt lämna över ansvaret till Siri, det är ju hon som har supernosen 🙂  Nästa lördag är sista gången och då ska vi lägga ett långt spår åt varandra, med vinklar och bloduppehåll. Ska bli väldigt spännande!! Vi ska också lägga ett spår nu under veckan och prata om hur det gick nästa gång. Lägger ett på vår egen mark tänkte jag. Sedan blir det till att prata med markägarna här runtomkring och höra så det är ok att jag lägger spår. Sen är det bara att köra på, finns hur mkt bra terräng som helst här!

Kan tilläggas att både jag och Siri var helt slut igår när vi kom hem. Siri har vart helt slut även idag så hon har haft en heldag i slapphetens tecken hemma med oss. Bara strosat omkring på tomten, lekt lite med sin boll samt badat i sin numera leriga damm 🙂

Detta inlägg publicerades i Viltspår. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar