Rallylydnad!

Nu har jag och Siri börjat på nybörjarkurs i rallylydnad hos Tina. Vi går på torsdagkvällar, åtta gånger. Det är så himla roligt! Än så länge har vi bara tränat på riktningsskyltarna och jag bara längtar att komma igång med övriga skyltar. Vi har provat på rallyn några gånger innan och det är verkligen vår grej. Känns som super för kontaktträningen. Just nu försöker jag träna på att inte ha en godis i handen hela tiden och inte heller belöna vid varje station utan istället bara visa vägen med öppen hand. Har tränat lite här hemma och det har gått finfint. Imon är det kurs igen, tredje gången. Hoppas på uppehåll då vi är utomhus…

Igår var jag och Siri ute och plockade svamp. Det var nog femte gången vi var ute i år. Vi har otroligt mycket kantareller i skogen precis bakom oss. Igår kände jag att jag inte orkade rensa för mycket så när halva korgen var full vände vi och gick hem. Blev två goda kantarellmackor på kvällen samt att jag fryste in en del. Kantarellfacket i frysen är nu fullt…:D Siri tycker att det är rätt långtråkigt att plocka svamp, hon vill gärna att det ska hända något hela tiden. Trist när matte sitter ner och plockar. Men hon går lös hela tiden och strosar runt och har sina egna projekt för sig. Än har hon inte försökt sno kantarellkorgen när den står själv på backen, vilket förvånar mig!

Idag har vi hittat en ny jättefin runda. Har gått halva innan men när vi kom fram till en gård så vände vi. Idag gick jag och knackade på och undrade om det är ok att vi går över deras gårdsplan och in i skogen. Det var inga problem, han som bodde där vart jättetrevlig. Känns viktigt att hålla sig god vän med grannarna runtomkring 🙂 Den skogen som vi gick igenom är den jag planerat att använda för viltspårandet. Har försökt ringa markägaren nu ikväll men inte fått tag på honom ännu. Är så sugen. Har grymt dåligt samvete för att jag vart så lat när det gäller viltspårsträningen. Hade planerat att gå anlaget nu i höst men jag får nog lägga ner den tanken och satsa på det till våren istället…

Har blivit mycket bus med andra hundar för Siri nu på senaste. Känns bra, hon tycker ju det är så roligt! I lördags var grannens hund Lucky här. Vi passade honom några timmar och de fick busa en stund. Lucky har lite problem med sina höfter och är väldigt stel. Känns som att Siri anpassar sig efter hans dagsform, de leker väldigt fint. Sedan kom pappa och Lala upp på söndagen och stannade till måndag så blev mycket bus under två dagar- Det blir också väldigt mycket passivitetsträning, speciellt inomhus. I början vill de ju gärna fram till varandra hela tiden men det känns viktigt att de klarar av att ligga i var sin hörna också. De brukar ju somna rätt snart efter allt bus 😉

Detta inlägg publicerades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar