Veterinären igen…

Siris ögon har inte vart bra senaste veckan. Inte lika allvarligt som sist som tur är. Men varje morgon har hon varit röd och det har vart en massa gojjs så hon knappt kunnat öppna ögonen ibland. Och när jag tvättat rent så har det märkts att hon haft ont. Men sedan har ögonen vart bra under dagen. Men varje morgon samma visa så jag ringde veterinären och rådgjorde. I och med att Siri haft ögoninflammation en gång innan så tyckte hon det var bäst att vi åkte in med henne. Vi var där igår. Veterinären kunde inte se att nåt var fel så vi fick rådet att köpa ögondroppar på apoteket och behandla henne i 5-7 dagar. Är hon inte bättre då så skriver hon ut receptbelagd ögonsalva. Hon tyckte att vi skulle kolla hur Siri har sina ögon när hon sover, om de är helt stängda eller om hon sover med en liten glipa. Ibland kan hundar tydligen sova med ögonen lite öppna vilket gör att de blir väldigt torra och röda och när de sedan använder ögat så kommer det en massa tårvätska på en gång. Vi får se, hoppas hon blir bättre nu i alla fall. Om jag förstod det hela rätt så är det med hundar som med barn; innan de byggt upp sitt immunförsvar så kan de drabbas av ex ögoninflammationer oftare än vanligt.

Innan vi åkte till veterinären så tog vi en promenad inne i Vänersborg. Det är så roligt att gå med Siri där. Nyttig träning nu när vi bor på landet! Var en massa folk och andra hundar på gågatan och Siri blir ju överlycklig när hon ser andra hundar. Men det är lätt att avleda henne och få henne att gå fint igen. 🙂

Nu har jag sagt upp Siris dagisplats på tisdagarna. Tyvärr, hon har trivts och vi har trivts med att ha henne där. Men jag slutar mitt vikariat 19 januari och kommer hoppa på ett annat vikariat som innebär oregelbundna arbetstider. Då funkar det ju inte att ha en fast dag på dagis. Det som ska bli skönt är att jag ska gå ner i arbetstid till 80%. Dels för att få mer tid med Siri men också för att jag ska läsa ”Användning av hund i vård och socialt arbete” på distans via Malmö Högskola. Den går på 50% och jag hade ju tänkt läsa den i höstas men insåg att tiden inte räckte till. Nu passar jag på. Tyvärr måste Siri även sluta hos sin dagmattefamilj då Tomas ska sluta vara föräldraledig nu och barnen ska börja på dagis. Det känns också tråkigt då de är fantastiska människor. Men jag hoppas att vi kan lösa detta på bästa sätt i alla fall. På mitt nya jobb så lägger man schemat själv så jag ska försöka anpassa det utefter hur Kristian jobbar så att det blir så bra som möjligt för Siri. Samt att vi har annons ute i helgen om hundvakt. Lite då och då kommer vi behöva någon som hjälper oss. Sist vi annonserade så ringde det en hel hög med trevliga människor, jag hoppas det blir samma sak nu!

En liten parentes…..Siri hade lämnat ett vitt tuggben på vår framfartsväg som Kristian inte såg och nu sitter benet helt fast i vår snöslunga….Kristian har grejjat jättelänge där ute för att få loss det. Jag vågar inte ge mig ut för att kolla hur det går, tror inte att hans humör är på topp just nu….

Detta inlägg publicerades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar