Trottoarpromenad

Idag har vi promenerat en liten bit längre med Siri ute på trottoaren. Det var tredje gången vi gjorde det. De första gångerna var hon väldigt orolig och ville inte följa oss alls, men idag gick det super! Det märks att hon känner sig trygg och tycker det är roligt att vara med oss. Hon följde oss så fint och kom när vi kallade på henne. Vi gick lite längre än vad vi gjort innan. Hon tyckte att detta var jättespännande, massor av nya dofter, massor av nya ljud, saker att titta på och….hmmm….saker att äta på…..ja, det är ju en labbe så det får man räkna med =) Men hon har inte hunnit svälja något olämpligt som tur är, bara tuggat på det. En kvinna kom gående emot oss och Siri blev väldigt intresserad av henne varpå kvinnan börjar locka och närma sig Siri för att klappa  henne. Jag fick snabbt säga till henne att hon inte får klappa då vi tränar på att Siri ska lära sig att inte hälsa på alla främmande människor. Kvinnan blev generad och bad om ursäkt. Det är så jobbigt att säga till folk att de inte får klappa, man känner sig som en sur hundägare. Men varför förstår de inte att man inte bara kan gå fram och klappa en valp? Ja, detta lär ju inte vara den sista gången detta inträffar, bara att stålsätta sig….

Annars är vi bara på gräsmattan på innergården. Oftast lös, ibland med koppel. Hon lyssnar så fint, märker en stor skillnad bara på nån dag, hon följer oss och kommer när vi ropar. Idag kom en granne cyklandes och Siri började springa efter i full karriär men tvärvänder och kommer springandes till mig istället när jag ropade ”Siri” = Stolt matte! Hon har börjat apportera sin favvoleksak; hon får sitta mellan mina ben och så slänger jag leksaken nån meter och säger till henne att hämta den och hej vad det går =) Hon har även sprungit med leksaken i munnen mellan mig och Kristian. Hon är så söt och stolt när hon bär på den!

Hon har även lärt sig att hon måste sitta och vänta på maten tills hon tittar på oss och vi säger ”varsågod”. Jag är faktiskt fascinerad över hur fort hon lär sig saker!

Detta inlägg publicerades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar